Rabu, 14 Juli 2010

cerita sebuah pilihan | tidak ada yang salah | cuma batas toleransi

haaaaiiiii ! *melambai-lambai dengan bersemangat* (^^,)/

Ada sesuatu yang saya nak berkongsi dengan awak semua.Hurm..saya rase awak semua mungkin pernah lalui hal ni....

Tak ada orang yang terkecuali dengan yang satu ini..tidak ada yang boleh lari dari "dia"..sampai kelubang cacing pun "dia" akan tetap mengikuti...dari kita kecil sampai besar kita terus menghadap yang satu ini..kadang kita di benci kerana "dia", kadang kita di sayangi kerana "dia"..kadang kita di sanjung kerana "dia"..kadang kita di kecam kerana "dia" juga...ouh..betapa besar dampak "dia" ini dalam hidup kita..."pilihan"...itulah "dia" yang saya maksudkan... (:

P.i.l.i.h.a.n ~ terlalu simple utk di sebut..tidak semudah untuk melakukannya..hanyalah sebuah perkataan yang tak bernyawa tapi dampaknya kepada kita begitu besar...mungkin kita boleh menghapuskan "pilihan" dari depan mata kita...tuliskan di kertas dan nyahkan ia dari depan mata kita..tapi..hanya tiada di depan mata kita..pilihan tetap masih ada menunggu kita (:

Pilihan menunjukkan keperibadian.setuju? walaupun anda berkata tidak, tetapi tanpa anda sedar atau tidak, cara anda "memandang" sesorang sebenarnya berdasarkan pilihan yang telah mereka pilih (: kalau saya pilih untuk menjadi penganggur..anda akan menilai saya seorang yang pemalas atau nonsense sebab belajar susah-sudah dan sudahnya saya pilih menjadi penganggur..tapi penilaian itu akan terhapus kalau anda tahu sebab musabab kenapa saya memilih untuk menjadi penganggur dari menggunakan ijazah yang saya ada..(contoh yang tidak sama sekali akan berlaku sebab saya takkan jadi penganggur sebab saya bersusah payah belajar.woot woottt! *peace ols!* :p)

Setiap benda nak kena pilih.kadang penatkan?*haih haih haih* nak tidur ke nak makan? nak pakai baju merah ke biru? nak makan kek coklat ke kek lapis? (COKOLAT?? slurpp slupp :|~)
aki

heehehehehe...delicious,kan? :p

*okey enuf sara..let's focus* baiklah! *muke fokus* pilihan lebih serius lagi adalah pilihan hidup..pilihan yang kita jatuhkan pada seseorang untuk menjadi teman hidup kita sehingga akhir hayat kita (: *auwww~so suwitt!* kadang kita rasa ini lah dia orangnya! ya! ya! tepat! ini lah dia! and tup tup bukan..bukan dia orangnya...*ouww~sad :(* tapi, how you so sure dia bukan untuk kamu? (: hurm...*berfikir* how ek? saya pun tak tau.hehehehehe.tp bagi saya untuk menentukan yang mana yang terbaik untuk kita, kita harus berusaha to the max! *bersemangat sekali..o yeah!* haruss okey...harus... (^^,)b

Setiap pilihan yang kita buat, kita harus yakin! *muke yakin*..walaupun orang lain macam tak berapa nak yakin dengan pilihan kita, kita boleh yakinkan orang lain (: yelah..semua orang tahu, kita takkan pernah bole puaskan hati semua orang..dan yang akan melalui sendiri pilihan yang kita pilih itu kita sendiri..jadi sometimes we have to be abiiiitt selfish for our own sake...abit okey...abit..hehe..okey saya bagi suatu cerita rekasaya@ REka suKA-suka SAYA (get my joke? no? okey.abaikan :p)..okey, ini ceritanya.

adik kembar: kakak, adik suke sorang lelaki ni..

kakak kembar : sape dik? hensem tak? ade gambar tak?

adik kembar : tak ade...tp nanti hari sabtu nanti adik dengan dia nak jumpa.kakak ikut lah ye..tapi jangan dressup2 chantek dari adik tau...

kakak kembar : hehehe..okey..tapi kalau die memang suke adik, adik jangan risau..

hari sabtu pun tiba dan si adik pun berjumpa dengan lelaki yang die ceritakan ke kakak tempoh hari...dan waktu dalam kereta...mereka terus berbagi-bagi pendapat tentang lelaki yang baru si adik jumpa tadi...

adik kembar : kakak...ape pendapat kakak tentang kawan adik tu?

kakak kembar : die baik...tapi die merokok lah dik...jangan lah dik...

adik kembar : kenapa sebab merokok je kakak tak bagi adik kawan dengan die?

kakak kembar : die tak sayang diri die..macamana die nak sayang adik?

adik kembar : mane bole kakak langsung cakap macam tu hanya sebab dia merokok...

and the arguement continue sampai mereka sampai rumah..

get my point tak? hehehehehehehehehheehe :p penat pelakon tambahan saya berlakon..hehe :D okey sebenarnye saya nak tunjukkan dua pendapat berbeza tentang seorang individu yang sama.si adik tak ada masalah dengan pasangan yang perokok.si kakak ade masalah dengan pasangan perokok...sebagai kakak dan kembar lagi, semestinya si kakak amat sangat perihatin terhadap pilihan-pilihan adik kembarnya.TETAPI...tetapi yang akan berjalan melalui jalan-jalan yang dipilih adalah adik kembarnya..dan yang saya sendiri sebut tolerance range seseorang itu berbeza...mungkin bagi si kakak perokok is a BIG NO-NO for her, tapi bagi si adik itu hanyalah kesalahan kecil yang dia boleh tolerate kerana bagi si adik itu sesuatu yang boleh di ubah walaupun *sigh* susah..i know..err..hehehehe..dan bagi saya si kakak hanya dapat memberi pendapat mungkin memberitahu si adik sesuatu yang si adik mungkin tidak nampak dari sudut pandang orang lain...si adik harus menimbang pandangan si kakak...tapi si kakak tidak boleh memaksa si adik untuk berpandangan seperti dia...si kakak hanya boleh membuka mata si adik...eventhough mata si adik telah di buka dan si adik merasakan permasalahan itu masih di rasakan dalam tolerance range-nya...apalah yang si kakak bole lakukan...what her sister shuold do is to support her sister...bukan terus mengecam pilihan si adik.....kalau sifat seperti ini tak di ubah, dan katalah si adik memilih lelaki lain dan si kakak sangat setuju dengan pilihan si adik dengan yang satu ini...tetapi sekiranya ada orang lain yang tidak setuju? pilihan si adik di kecam terus.okay..si adik mencari lagi dan menjatuhkan pilihan kepada yang lain..dan ada orang lain lagi yang tidak bersetuju..di kecam lagi pilihan si adik...si adik terus mencari...dan sampai bila si adik akan terus mencari untuk memilih pilihan yang akan memuaskan hati semua...kalau pun ada pilihan yang memuaskan hati semua, puaskah hati si adik?

Kesimpulan yang dapat di buat adalah janganlah kita menilai orang terburu-buru..kita pun tentu sekali tak mahu orang menilai kita terburu-buru,kan? kenali dia dulu sebelum kita boleh membuat kesimpulan yang concrete..dan jangan cepat melatah dengan apa yang kita nampak.kadang apa yang kita nampak adalah bukan apa yang sebenarnya yang kita nampak (:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar